آیکن

درمان اندو (ریشه) دندان

درمان ریشه دندان

مراحل انجام اندو (درمان ریشه)

مراحل اندو به این صورت است که در ابتدا دندانپزشک اطراف دندان را به طور کامل بی حس می نماید. سپس قسمت پوسیده دندان را تراش می دهد تا به پالپ دندان دسترسی پیدا کند. در صورتی که پالپ و ریشه دندان دچار عفونت شده باشد، به طور کامل عفونت را تخلیه می نماید. پس از آن کانال ریشه دندان را به خوبی تمیز نموده و با کمک فایل ها داخل کانال ها را پر می نماید. سایز فایل های انتخابی کاملا وابسته به کانال دندان می باشند.

معمولا پس از آن دندانپزشک روی دندان را به صورت موقت پر می کند، تا از ورود میکروب ها به ریشه دندان جلوگیری نماید. در صورتی که مشکلی برای بیمار ایجاد نشد، پانسمان را خارج نموده و با استفاده از مواد دائمی دندان را پر می نماید. از آنجایی که استحکام دندان های عصب کشی شده نسبت به سایر دندان ها کمتر است، بهتر است پس از درمان اندو، از روکش برای افزایش مقاومت دندان استفاده شود. از مهم ترین مزایای استفاده از روکش می توان به افزایش مقاومت دندان ترمیم شده و همچنین طبیعی بودن ظاهر دندان اشاره نمود.

چه زمانی به اندو (درمان ریشه) نیاز است؟

پوسیدگی های دندان در اکثر مواقع به وضوح قابل مشاهده هستند. در این صورت بهتر است برای ترمیم پوسیدگی ها به دندانپزشکی مراجعه شود. در صورتی که با مشاهده این پوسیدگی ها برای ترمیم آن ها اقدام نکنید، پوسیدگی ها عمیق تر می شوند و ریشه دندان را نیز درگیر می نمایند. البته در برخی از مواقع ممکن است پوسیدگی از کنار دندان ها شروع شود و نتوانید به موقع آن را تشخیص دهید. در این صورت با مشاهده هر کدام از علائم زیر به دندانپزشک مراجعه نمایید. زیرا این علائم از اصلی ترین نشانه های پوسیدگی ریشه دندان و آسیب دیدگی پالپ می باشند.

• حساسیت دندان نسبت به خوراکی های سرد و گرم از ابتدایی ترین علائم آسیب دیدگی ریشه است.
  • زمانی که خوراکی سفت می جوید، دچار درد شدید دندان و تیر کشیدن آن می شوید.
  • دندان درد مداوم و غیر قابل تحمل دارید.
  • روی سطح دندان پوسیدگی های دندانی مشاهده می نمایید.
  • لثه شما متورم شده است.
  • رنگ دندان نسبت به سایر دندان ها تیره تر شده است.
  • روی گونه خود و در سمت دندان آسیب دیده تورم ایجاد شده است.

دلیل عفونت دندان عصب کشی شده

• اشتباه دندانپزشک در تخلیه کانال های دندان و باقی ماندن عفونت در کانال دندانی
  • استفاده از مواد نامرغوب و غیر استاندارد که باعث ریزش سریع مواد پر کننده و عفونت دندان می شود.
  • انجام عصب کشی به صورت نادرست که منجر به ورود باکتری ها به ریشه دندان شده و در نهایت باعث عفونت دندان می شود.
  • استعمال دخانیات بلافاصله پس از درمان ریشه
  • وجود بیماری های لثه و عدم درمان آن قبل از درمان ریشه
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • دیواره های دندان ترمیم شده، به دلیل وسیع بودن مقدار پوسیدگی ممکن است شکسته شوند. به همین دلیل بهتر است حداکثر یک سال پس از درمان ریشه، دندان را روکش نمایید.
  • مصرف بیش از اندازه مواد قندی مانند نوشابه و شیرینی
  • در صورتی که پس از ترمیم دندان، فشار زیادی را متوجه آن کنید. به طور مثال درب چسب را با دندان باز کنید. یا اینکه پوست پسته و فندق را با کمک دندان بشکنید.
  • وجود دندان های پوسیده در اطراف دندان ترمیم شده و عفونت آن ها
  • عدم توجه به توصیه های پزشک بلافاصله پس از ترمیم دندان