آیکن

جراحی دندان

دندان درد می تواند یکی از بدترین و آزاردهنده ترین دردهایی باشد که انسان ها ممکن است به دلایل مختلفی با آن مواجه شوند. قطعا رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند تا میزان بسیار زیادی از بروز دردهای دندانی پیشگیری نماید. اما در برخی از مواقع ممکن است دندان ها نیاز به جراحی پیدا کنند. جراحی دندان با توجه به نوع مشکل دندانی، انواع مختلفی دارد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع جراحی های دندانی به طور کامل آشنا کنیم.

متداول ترین انواع جراحی دندان

جراحی های دندان را می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود. که متداول ترین آن ها به شرح زیر می باشند.

• عصب کشی: یکی از ساده ترین و رایج ترین جراحی های داخلی دندان، عصب کشی یا روت کانال است. که پس از تراش پوسیدگی دندان، بافت رگ و اعصاب آن بریده می شود. پس از خشک نمودن عفونت و خارج نمودن عصب دندان، درد دندان قطع می شود. در صورتی که عصب کشی موجب توقف درد دندان نشود، نیاز است تا عصب از بالاترین قسمت آن قطع شود. با این وجود عصب کشی یکی از راحت ترین و کم عارضه ترین جراحی های دندانی است که معمولا طی دو تا سه جلسه 40 دقیقه ای تا یک ساعته انجام می شود.
  • جراحی دندان عقل: از دیگر جراحی های دندانی می توان به جراحی نمودن دندان عقل اشاره نمود. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می شود تا دندان عقل به طور کامل رشد نکند و به صورت نهفته داخل فک باقی بماند. در این صورت ممکن است فک به شدت دردناک شود و یا فشار زیادی متوجه دندان های کناری شود. بنابراین با کمک جراحی می توان دندان عقل را به طور کامل خارج نمود. بهترین زمان برای جراحی نمودن دندان عقل، 20 تا 40 سالگی است. زیرا پس از سن 40 سالگی کشیدن دندان عقل به شدت سخت خواهد شد.
  • جراحی دندان نهفته: در برخی از مواقع ممکن است به دلایل مختلفی نظیر عدم فضای کافی، دندان ها به صورت نهفته رشد کنند. در این صورت دندان داخل استخوان فک رویش می کند و ممکن است درد آزاردهنده ای را به همراه داشته باشد. بنابراین برای پیشگیری از آسیب دیدگی سایر دندان ها و آسیب دیدگی فک نیاز است تا هرچه سریع تر با کمک جراحی، دندان نهفته از فک خارج شود. در صورتی که دلیل این مشکل کوچک بودن استخوان فک باشد، دندانپزشک در ابتدا ابتدا دندان را به چند قسمت تقسیم نموده و سپس با مقداری از استخوان فک از دهان خارج می نماید.
  • ایمپلنت: از دیگر جراحی های دندانی می توان به ایمپلنت دندان اشاره نمود. این جراحی امروزه یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی دندان است که به منظور افزایش زیبایی و کمک به جویدن بهتر انجام می شود. در صورتی که فرد به هر دلیلی دندان خود را از دست داده باشد. می تواند با کمک این جراحی، دندان دائمی (ایمپلنت) را جایگزین دندان از دست رفته نماید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

1. حتما پس از انجام جراحی، حدود 20 دقیقه گاز استریل را روی دندان جراحی شده نگه دارید.
  2. از خالی کردن آب دهان و یا مک زدن به شدت اجتناب نمایید. زیرا موجب افزایش خونریزی و همچنین درد شدید پس از جراحی می شود.
  3. سعی کنید برای متوقف نمودن خونریزی پس از جراحی، مایعات خنک بنوشید و یا بستنی یخی میل کنید.
  4. سعی کنید تا 24 ساعت بعد از جراحی غذاهای نرم و خنک میل نمایید.
  5. برای تسریع روند بهبودی سعی کنید داروهایی که پزشک تجویز نموده را به موقع و کامل استفاده نمایید.
  6. از نوشیدن مایعات با نی و همچنین کشیدن سیگار و قلیان به شدت خودداری نمایید. زیرا این کارها می توانند منجر به ایجاد لخته خون شوند. همچنین در روند بهبودی تاخیر ایجاد می نمایند و موجب درد شدید محل جراحی شوند.
  7. تورم، خونابه و درد تا دو روز پس از جراحی های دندانی طبیعی بوده و معمولا طی یک هفته به طور کامل برطرف خواهند شد.
  8. به هیچ عنوان روز جراحی از مسواک استفاده نکنید.
  9. معمولا باید 7 تا 10 روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه ها به دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  10. در صورتی که خونریزی بیش از اندازه و غیر قابل کنترل بود، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.